Tenor Matthias Klink studied in his home city of Stuttgart at the University of Music and Performing Arts, where he was taught by Luisa Bosabalian and Carl Davis, and at the Indiana School of Music in Bloomington/USA. In 1995, he became a member of the Cologne Opera Studio and then joined the ensemble after only one year. There he sang lyrical tenor roles, such as Mozart’s Tamino and Ferrando as well as Fenton in Falstaff and he has been singing the them as a freelancer in Europe’s top opera houses ever since 1998. Matthias Klink has given guest performances at, amongst others, the State Operas in Hamburg, Berlin, Vienna and Munich, the Semper Opera in Dresden, the Deutsche Oper and Komische Oper in Berlin, the Teatro Real Madrid, La Scala in Milan and Barcelona.

He gained international recognition in 1998 for his performance in the “Entführung aus dem Serail” directed by Hans Neuenfels in the Stuttgart State Opera – the production is documented on DVD – and he has remained closely associated with the company right up to the present day. The roles as Belmonte and Tamino in “Die Zauberflöte” have belonged to his signature roles ever since. He has performed them at the Schwetzingen Festival, in the Festspielhaus concert hall in Baden-Baden, at the Ruhrtriennale festival and at the Festival Aix en Provence under conductors such as Christoph von Dohnányi, Thomas Hengelbrock, Marc Minkowski and James Conlon. Since making his Salzburg debut in 1999 in the world premiere of Luciano Berio’s Cronaca del Luogo, Matthias Klink has also sung Tamino there in addition to the roles as Arbace (Idomeneo), Alfred (Fledermaus) and Don Polidoro in Mozart’s La finta semplice in 2006.

In the 2007/08 season, he appeared in three major new roles: Matteo (Arabella) at the Hamburg State Opera, Idomeneo in Stuttgart and Erik in the “Fliegenden Holländer” at the Deutsche Oper in Berlin. His latest debuts as Tamino and Matteo (Arabella) have taken him to the Vienna State Opera and, in September 2009, to the Metropolitan Opera in New York – also as Tamino. Recently in Stuttgart, Matthias Klink could be seen as Lenski (Eugen Onegin) and Kudrjasch (Katja Kabanova). In winter 2009, he performed Hoffmann to great acclaim in Cologne. It was a new role in his repertoire – like Don José this year.
He also enjoyed big success at the 2010 Salzburg Festival playing a guest/Apollo in the world premiere of Wolfgang Rihm’s “Dionysos” under Ingo Metzmacher and the direction of Pierre Audi. In October 2010, he will sing the cavalier in a new production of Hindemith’s “Cardillac” at the Vienna State Opera.

During his career, Matthias Klink has worked with conductors like Georges Prêtre, Kirill Petrenko, Simone Young, Ulf Schirmer, Riccardo Muti, Franz Welser-Möst, Sylvain Cambreling and Manfred Honeck. Alongside his stage appearances, Matthias Klink is also in great demand for concert performances and lied recitals.

Download
- Vita Matthias Klink (Word)
- Vita Matthias Klink (PDF)
Der aus Stuttgart stammende Tenor Matthias Klink absolvierte sein Gesangsstudium an der Musikhochschule seiner Heimatstadt bei Prof.L.Bosabalian und Carl Davis. Im Anschluß Stipendium für die Indiana University School of Music Bloomington/USA,sowie die Verleihung des Franz-Völker-Preises für Nachwuchstenöre.

Sein erstes Engagement erhielt er mit Beginn der Spielzeit 95/96 am Opernstudio der Oper Köln, deren Ensemblemitglied er bereits nach einem Jahr wurde. Dort sang er Partien des lyrischen Tenorfachs wie Tamino (Zauberflöte), Ferrando (Cosi fan Tutte), Fenton (Falstaff), etc.

Seit 98 ist er als freischaffender Künstler tätig und gastiert seither an den großen Opernhäuser Europas, Staatsoper Hamburg, Semperoper Dresden, Oper Frankfurt, Deutsche Oper Berlin, Komische Oper Berlin, Opera Monte-Carlo, Volksoper Wien, Vlaamse Opera Antwerpen,Théatre des Champs-Élysées Paris, Teatro Real Madrid, etc.

Einen besonderen Erfolg hatte Matthias Klink in der Saison 97/98 als Belmonte (Die Entführung aus dem Serail) in der Inszenierung von Hans Neuenfels unter Lothar Zagrosek am Staatstheater Stuttgart. Diesem Haus ist der Künstler seither verbunden.

In Italien debutierte er bereits 95 als Belmonte am Teatro Comunale Treviso, es folgten Engagements in Parma, Bologna, 03 an der Mailänder Scala als Jaquino (Fidelio) unter Ricardo Muti. In der Spielzeit 06/07 war Matthias Klink an der Scala als Narraboth (Salome) zu erleben.

Im Mai 2006 gab er sein Amerikadebut beim Cincinnati Mayfestival als Belmonte in einer Konzertanten Aufführung unter James Conlon.

Von 99-2001 war er zu Gast bei den Salzburger Festspielen als Tamino, Arbace (Idomeneo), Alfred (Fledermaus) und in Luciano Berios Uraufführung "Cronaca del Luogo" unter S. Cambreling. Im Sommer 2006 war er dort in der frühen Mozertoper "La finta semplice" zu hören.

Weitere Einladungen erfolgten zu den Schwetzinger Festspielen 2002, Festspiele Baden-Baden 2000/03, Artsfestival Hong-Kong 03/04, Festspiele Aix-en-Provence 03/04. Bei der Ruhrtriennale 2003 sang er den Tamino in einer Inszenierung von "La Fura dels Baus" unter dem Dirigat von Marc Minkowski (Fernsehaufzeichnung für Arte).

In der laufenden Saison 07/08 gibt Matthias Klink mehrere Rollendebuts. Im Februar sang er zum ersten Mal den Matteo in Arabella an der Hamburger Staatsoper unter Simone Young. Im April 08 folgte sein Debut als Idomeneo in einer Neuproduktion der Staatsoper Stuttgart unter Manfred Honeck und im Juni 08 als Saisonabschluss der Erik im Fliegenden Holländer an der Deutschen Oper Berlin.

In der kommenden Spielzeit wird Matthias Klink zum ersten Mal an der Wiener Staatsoper als Tamino und Matteo zu hören sein.

Ebenfalls als Tamino gibt er im September 2009 sein Debut an der Metropolitan Opera in New York.

Zahlreiche Konzertauftritte und Liederabende runden sein künstlerisches Schaffen ab.